Bangårdsombyggnad och godståg!   Leave a comment

Har påbörjat ett större projekt för modelltågsverksamheten. Det handlar om en ombyggnad av min bangård vilket också kommer påverka den minimala godstrafiken på banan men mer om den punkten lite senare.
Detta är än så länge på planeringsstadiet och det är inte bestämt att det ska genomföras men jag kommer nog testa lite i alla fall den närmaste tiden för att se vad som är möjligt.

Bifogar en aktuell spårplan nedan och detta handlar alltså om det som är märkt Tågsta bangård.

tj_sparplan_maj2019_webb

Som ni ser består bangården av tre genomfartsspår med dubbla in- och utfarter samt två spår (4 & 5) till skrotgården. Dessa två spår är dock lite problematiska men mer om det i godsdelen senare.
Om man ser tillbaka på dom senaste 10-15 åren så har ju banan blivit ganska spårsanerad. Det har alltså blivit färre uppställningsspår och mer byggnader och tillbehör i stället vilket ställer till det ibland för tågföringen om man har flera tåg ute. Nu är det dags att vända den trenden och försöka få tillbaka i alla fall ett längre uppställningsspår till, vilket är just tanken med denna bangårdsombyggnad.
Det som är sagt med den nya bangården är att det ska bli 3-4 uppställningsspår till vänster, spår 4 & 5 tas bort och ersätts med ett utdragsspår åt höger och att dom båda in- och utfarterna ska vara kvar som idag men troligtvis flyttas närmare mitten.

Nedan har jag bifogat ett av dom fyra förslag till bangårdsombyggnad som jag tagit fram, men detta är det som ligger närmast till hur jag tänkt mig. Om det sedan fungerar i praktiken återstår att se.

tj_sparplan_framtid_maj2019

Någon byggnad och några tillbehör kommer troligtvis slopas i och med detta och det handlar då om godsmagasinet som inte fyller någon funktion idag samt tankstationen och vattenhästen som står intill. Dessa står idag ovanför spår 4 på bangården om ni kollar övre bilden, men kommer vara i vägen för det nya utdragsspåret.
Det mest problematiska som jag ser det är det långa spåret överst som kommer vara dels spår 1 till vänster och dels utgöra utdragsspåret till höger då det gäller att kunna parkera ett tåg hinderfritt på vänstra delen och ändå kunna köra in tåg så pass långt så det kan backas in på dom övriga spåren. Får titta på det men man kan ju också sätta en kurva ytterst för att få lite extra plats.

Jag nämnde också godstrafiken då denna ombyggnad kommer resultera i att godstrafiken slopas för andra gången. Som jag nämnde ovan har ju banan blivit en del spårsanerad genom åren vilket har gett sämre förutsättningar för att kunna bedriva godstrafik. Jag hade en del godstrafik för ett antal år sedan som sedan slopades men återinfördes för inte så länge sedan. Tyvärr är inte dagens bana gjord för godstrafik av olika skäl. Godstågen har ju dom tidigare nämnda spår 4 & 5 på bangården men ett problem är att dessa spår normalt blockeras av uppställda vagnsätt på spår 3 som måste vara ledigt för dessa ändamål. Ett annat problem är att spåren går åt ”fel” håll i och med att jag normalt kör högervarv på banan vilket innebär att vagnarna först måste ut på spår 3 och sedan kan tas ut på linjen och det är ju inte det lättaste om spåren normalt blockeras av andra vagnar.

Som en liten sammanfattning så ska man ju bedriva den trafik och köra dom tåg man gillar bäst på sin egen bana och i mitt fall föredrar jag persontrafik och därför får nog godstrafiken ryka helt enkelt och denna gång permanent. Dom enda godsvagnar som blir kvar är dom som ingår i räddningståget och det ska inte slopas. Vi får se om/när detta blir av men jag kommer i alla fall testa lite vad som är möjligt under dom kommande veckorna. Ni kan följa detta på Instagram och lite kortare nyheter om hur det går kommer även i modelltågsnytt på hemsidan.

Ha det bra.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: